Guntram Hazod - Mathias Fermer - Christian Jahoda (eds)


The Social and the Religious in the Making of Tibetan Societies

New Perspectives on Imperial Tibet


Guntram HAZOD
is a Senior Researcher at the Institute for Social Anthropology of the Austrian Academy of Sciences

Mathias FERMER
is lecturer at the Department of South Asian, Tibetan and Buddhist Studies at the University of Vienna

Christian JAHODA
is a Senior Researcher at the Institute for Social Anthropology of the Austrian Academy of Sciences




ISBN 978-3-7001-9008-0 Print Edition
ISBN 978-3-7001-9019-6 Online Edition

Veröffentlichungen zur Sozialanthropologie 30 
2022,  19,2x27,4 cm, broschiert

This volume contains eight contributions belonging to the field of early Tibetan studies with a strong social anthropological and historical perspective. The thematic focus is related to the social and the religious in the making of Tibetan societies primarily between the 7th and 17th century. This includes studies of the conception of the rulers of early (7th–9th century) Tibet and their burial customs, the socio-political topography, the adoption of Buddhism as state religion in the 8th century and its role in the foundation of the West Tibetan kingdom in the 10th century as well as ritual traditions in later (post-11th century) regional contexts. The main hypothesis underlying the contributions in this volume is the indissoluble connection of the religious with the social, which is reflected in formulations of "custom" and "tradition" and a conception of "sacred" kingship and related ritual practices in pre-Buddhist contexts that were modified with the introduction and establishment of Buddhism and adapted in post-dynastic times to various regional contexts. In these studies, the basis is formed by so far little-researched primary written sources (Tibetan texts, manuscripts, and inscriptions) and a wealth of newly documented first-hand archaeological, geographic, and ethnographic data. Beside the keen attention to primary sources throughout the volume, another strongly innovative aspect consists of the successful application of fresh concepts in the social anthropology of the social and the religious to a variety of historical, in particular 7th–9th century Tibetan contexts.

Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften
Austrian Academy of Sciences Press
A-1011 Wien, Dr. Ignaz Seipel-Platz 2
Tel. +43-1-515 81/DW 3420, Fax +43-1-515 81/DW 3400
https://verlag.oeaw.ac.at, e-mail: verlag@oeaw.ac.at

Dieser Band umfasst acht Beiträge aus dem Gebiet früher Tibetstudien mit einer stark sozialanthropologischen und historischen Perspektive. Der thematische Fokus liegt auf dem Sozialen und Religiösen bei der Entstehung von tibetischen Gesellschaften, hauptsächlich zwischen dem 7. und 17. Jh. Dies beinhaltet Untersuchungen der Konzeption der Herrscher des frühen Tibet des 7.–9. Jh. und ihrer Bestattungsbräuche, sozio-politische Topographie, die Adoption des Buddhismus als Staatsreligion im 8. Jh. und seine Rolle bei der Gründung des westtibetischen Königreichs im 10. Jh. ebenso wie Ritualtraditionen in späteren regionalen Kontexten (nach dem 11. Jh.). Die wichtigste Hypothese, die den Beiträgen zugrundeliegt, ist die unauflösliche Verbindung des Religiösen mit dem Sozialen, die in Formulierungen von „Brauch“ und „Tradition“ und einer Konzeption von „sakralem“ Königstum und verwandten Ritualpraktiken in vorbuddhistischen Kontexten reflektiert wird, die mit der Einführung und Etablierung des Buddhismus modifiziert und in postdynastischer Zeit an verschiedene regionale Kontexte angepasst wurden. Die Basis dieser Studien besteht in bis jetzt wenig untersuchten schriftlichen Primärquellen (tibetischen Texten, Manuskripten und Inschriften) und einer Fülle von jeweils neu dokumentierten archäologischen, geographischen und ethnographischen Daten. Neben dem ausgeprägten Augenmerk auf Primärquellen besteht ein weiterer innovativer Aspekt des gesamten Bandes in der erfolgreichen Anwendung frischer sozialanthropologischer Konzepte des Sozialen und Religiösen auf eine Vielfalt von historischen Kontexten in Tibet, insbesondere des 7.–9. Jh.

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The Social and the Religious in the Making of Tibetan Societies


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This volume contains eight contributions belonging to the field of early Tibetan studies with a strong social anthropological and historical perspective. The thematic focus is related to the social and the religious in the making of Tibetan societies primarily between the 7th and 17th century. This includes studies of the conception of the rulers of early (7th–9th century) Tibet and their burial customs, the socio-political topography, the adoption of Buddhism as state religion in the 8th century and its role in the foundation of the West Tibetan kingdom in the 10th century as well as ritual traditions in later (post-11th century) regional contexts. The main hypothesis underlying the contributions in this volume is the indissoluble connection of the religious with the social, which is reflected in formulations of "custom" and "tradition" and a conception of "sacred" kingship and related ritual practices in pre-Buddhist contexts that were modified with the introduction and establishment of Buddhism and adapted in post-dynastic times to various regional contexts. In these studies, the basis is formed by so far little-researched primary written sources (Tibetan texts, manuscripts, and inscriptions) and a wealth of newly documented first-hand archaeological, geographic, and ethnographic data. Beside the keen attention to primary sources throughout the volume, another strongly innovative aspect consists of the successful application of fresh concepts in the social anthropology of the social and the religious to a variety of historical, in particular 7th–9th century Tibetan contexts.

Dieser Band umfasst acht Beiträge aus dem Gebiet früher Tibetstudien mit einer stark sozialanthropologischen und historischen Perspektive. Der thematische Fokus liegt auf dem Sozialen und Religiösen bei der Entstehung von tibetischen Gesellschaften, hauptsächlich zwischen dem 7. und 17. Jh. Dies beinhaltet Untersuchungen der Konzeption der Herrscher des frühen Tibet des 7.–9. Jh. und ihrer Bestattungsbräuche, sozio-politische Topographie, die Adoption des Buddhismus als Staatsreligion im 8. Jh. und seine Rolle bei der Gründung des westtibetischen Königreichs im 10. Jh. ebenso wie Ritualtraditionen in späteren regionalen Kontexten (nach dem 11. Jh.). Die wichtigste Hypothese, die den Beiträgen zugrundeliegt, ist die unauflösliche Verbindung des Religiösen mit dem Sozialen, die in Formulierungen von „Brauch“ und „Tradition“ und einer Konzeption von „sakralem“ Königstum und verwandten Ritualpraktiken in vorbuddhistischen Kontexten reflektiert wird, die mit der Einführung und Etablierung des Buddhismus modifiziert und in postdynastischer Zeit an verschiedene regionale Kontexte angepasst wurden. Die Basis dieser Studien besteht in bis jetzt wenig untersuchten schriftlichen Primärquellen (tibetischen Texten, Manuskripten und Inschriften) und einer Fülle von jeweils neu dokumentierten archäologischen, geographischen und ethnographischen Daten. Neben dem ausgeprägten Augenmerk auf Primärquellen besteht ein weiterer innovativer Aspekt des gesamten Bandes in der erfolgreichen Anwendung frischer sozialanthropologischer Konzepte des Sozialen und Religiösen auf eine Vielfalt von historischen Kontexten in Tibet, insbesondere des 7.–9. Jh.



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