Jahrbuch der Österreichischen Byzantinistik 68/2018
|
Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften Austrian Academy of Sciences Press
A-1011 Wien, Dr. Ignaz Seipel-Platz 2
Tel. +43-1-515 81/DW 3420, Fax +43-1-515 81/DW 3400 https://verlag.oeaw.ac.at, e-mail: verlag@oeaw.ac.at |
|
DATUM, UNTERSCHRIFT / DATE, SIGNATURE
BANK AUSTRIA CREDITANSTALT, WIEN (IBAN AT04 1100 0006 2280 0100, BIC BKAUATWW), DEUTSCHE BANK MÜNCHEN (IBAN DE16 7007 0024 0238 8270 00, BIC DEUTDEDBMUC)
|
Jahrbuch der Österreichischen Byzantinistik 68/2018
ISSN 0378-8660
Print Edition ISSN 1810-536X Online Edition ISBN 978-3-7001-8589-5 Print Edition ISBN 978-3-7001-8489-8 Online Edition
doi:10.1553/joeb68
Jahrbuch der Österreichischen Byzantinistik 68 2019, XI + 294 Seiten Text, 29,7x21cm, broschiert Einzelpreis € 95,-
Karin Krause
S. 133 - 185 doi:10.1553/joeb68s133 Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften doi:10.1553/joeb68s133
Abstract: Ms. AN I 8 in the University Library of Basel contains the second part of the Commentary on the so-called “unread” orations of Saint Gregory of Nazianzus composed by Elias the metropolitan of Crete presumably around 1120, a text that was rarely copied in Byzantium. This essay examines the hitherto little-studied miniatures that were added to the codex, two author portraits and fourteen illustrative frontispieces. Stylistic and especially iconographic evidence suggests that the book’s miniatures were commissioned during the reign of Emperor Manuel I Comnenus (1143–1180), most likely in or after 1166 when Manuel assembled a Church Council in the Great Palace of Constantinople which dealt with the interpretation of Christ’s phrase “My Father is greater than I” (John 14:28). The essay presents the first detailed analysis of the iconography of the miniatures in light of the theological writings contained in the volume. Painted at a time of intense doctrinal debates, I argue that these images first and foremost serve to celebrate Gregory as a religious leader and teacher of lasting authority in matters of Byzantine Orthodox theology. Codicological analysis reveals a complex production scenario and suggests that at least the frontispieces were added to the book as an afterthought; furthermore, it can be demonstrated that these paintings were not originally intended for the present volume but likely for another copy of the same text. Yet it seems that all sixteen miniatures were created within a short period of time by one and the same workshop comprising a large number of painters, who collaborated on what appears to have been a commission of highly unusual character. Published Online: 2019/09/17 11:31:41 Object Identifier: 0xc1aa5576 0x003ae9c9 Rights: .
Die Zeitschrift „Jahrbuch der Österreichischen Byzantinistik“ wurde 1951 als „Jahrbuch der Österreichischen Byzantinischen Gesellschaft“ gegründet und erhielt mit Band 18 (1969) ihren heutigen Namen. Trägerinstitutionen sind das Institut für Mittelalterforschung / Abteilung Byzanzforschung und das Institut für Byzantinistik und Neogräzistik der Universität Wien. Das seit 2019 neue Herausgebergremium wird in seiner Tätigkeit von einem wissenschaftlichen Beirat unterstützt, zusammengesetzt aus 15 international führenden Fachkolleg/inn/en. Beiträge werden auf Deutsch, Englisch, Französisch und Italienisch angenommen.
|
Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften Austrian Academy of Sciences Press
A-1011 Wien, Dr. Ignaz Seipel-Platz 2
Tel. +43-1-515 81/DW 3420, Fax +43-1-515 81/DW 3400 https://verlag.oeaw.ac.at, e-mail: verlag@oeaw.ac.at |