Wiener Studien Band 133/2020

    Zeitschrift für Klassische Philologie, Patristik und lateinische Tradition

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    Andreas H e i l , Jörgensens Gesetz in der homerischen Nekyia

    Jaroslav D a n e š , Epithets and Metaphors of War in Ancient Greek Poetry until the End of the Fifth Century

    Alessio R u t a , Ancient Mythographers in the Paroemiographical Tradition: Some Remarks on Herodorus and Hellanicus

    Luigi B e l l o n i , Ekphrasis e mythos a confronto nel Vecchio e nel Nuovo Posidippo

    Claudio D e S t e f a n i , Das Fragmentum Bucolicum Vindobonense (Pap. Graec. Vindob. 29801)

    Andrew C a i n , Antony’s Onocentaur: The Symbolism of a Mythological Curiosity (Athanasius, Vita Antonii 53,1–3)

    Emanuel Z i n g g , Zum Verhältnis zwischen dem Anonymus Treu (Par. suppl. gr. 607A), Iohannes Lydos, De mensibus und Porphyrios, De simulacris. Nebst Neuedition und Übersetzung der fünfzehn im Anonymus Treu enthaltenen Exegesen typischer Statuen

    Dagmar K i e s e l , Hybris oder virtus? Stoisch inspirierte Überlegungen zu Senecas Hercules furens

    Tiziana B r o l l i , La duplice prex del carme 13 di Sidonio Apollinare

    Peter G r o s s a r d t , Die Philostrat-Rezeption im philologischen und poetischen Werk des Angelo Poliziano

    Thomas H a y e , Die Solymis des Giovanni Maria Cattaneo (gest. 1529/1530). Ein neu aufgefundenes Fragment aus dem ältesten Kreuzzugsepos der Renaissance

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    Wiener Studien Band 133/2020
    ISSN 0084-005X
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    ISSN 1813-3924
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    ISBN 978-3-7001-8741-7
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    Antony’s Onocentaur: The Symbolism of a Mythological Curiosity (Athanasius, Vita Antonii 53,1–3)

      Andrew Cain

    Wiener Studien 133/2020, pp. 107-118, 2020/07/23

    Zeitschrift für Klassische Philologie, Patristik und lateinische Tradition

    doi: 10.1553/wst133s107


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    doi:10.1553/wst133s107



    doi:10.1553/wst133s107

    Abstract

    In his Vita Antonii, Athanasius narrates a hostile encounter that his protagonist Antony has with a half-human, half-asinine creature which intrudes upon his solitude in the desert and dies a violent death after Antony banishes it. Many scholars have suggested that this humanoid’s strange appearance is meant to evoke one or other Egyptian deity. In this article I propose that it represents instead a species of centaur from Greco-Roman mythology, the onocentaur. I then argue that Athanasius deploys the story about this creature’s demise as part of a larger narrative strategy in his idealized construction of Antony as a Christian holy man.