Wiener Studien Band 133/2020

    Zeitschrift für Klassische Philologie, Patristik und lateinische Tradition

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    Andreas H e i l , Jörgensens Gesetz in der homerischen Nekyia

    Jaroslav D a n e š , Epithets and Metaphors of War in Ancient Greek Poetry until the End of the Fifth Century

    Alessio R u t a , Ancient Mythographers in the Paroemiographical Tradition: Some Remarks on Herodorus and Hellanicus

    Luigi B e l l o n i , Ekphrasis e mythos a confronto nel Vecchio e nel Nuovo Posidippo

    Claudio D e S t e f a n i , Das Fragmentum Bucolicum Vindobonense (Pap. Graec. Vindob. 29801)

    Andrew C a i n , Antony’s Onocentaur: The Symbolism of a Mythological Curiosity (Athanasius, Vita Antonii 53,1–3)

    Emanuel Z i n g g , Zum Verhältnis zwischen dem Anonymus Treu (Par. suppl. gr. 607A), Iohannes Lydos, De mensibus und Porphyrios, De simulacris. Nebst Neuedition und Übersetzung der fünfzehn im Anonymus Treu enthaltenen Exegesen typischer Statuen

    Dagmar K i e s e l , Hybris oder virtus? Stoisch inspirierte Überlegungen zu Senecas Hercules furens

    Tiziana B r o l l i , La duplice prex del carme 13 di Sidonio Apollinare

    Peter G r o s s a r d t , Die Philostrat-Rezeption im philologischen und poetischen Werk des Angelo Poliziano

    Thomas H a y e , Die Solymis des Giovanni Maria Cattaneo (gest. 1529/1530). Ein neu aufgefundenes Fragment aus dem ältesten Kreuzzugsepos der Renaissance

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    Wiener Studien Band 133/2020
    ISSN 0084-005X
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    ISSN 1813-3924
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    ISBN 978-3-7001-8741-7
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    Hybris oder virtus? Stoisch inspirierte Überlegungen zu Senecas Hercules furens

      Dagmar Kiesel

    Wiener Studien 133/2020, pp. 169-214, 2020/07/23

    Zeitschrift für Klassische Philologie, Patristik und lateinische Tradition

    doi: 10.1553/wst133s169


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    doi:10.1553/wst133s169



    doi:10.1553/wst133s169

    Abstract

    Of Seneca’s eight authentic tragedies, Hercules furens exhibits the most divergent hermeneutic perspectives on the titular hero. These range from devaluation of Hercules as an ignorant individual torn by conflicting emotions to appreciation of him as a Stoic hero. This contribution supports the latter position, following Zwierlein (1984), Wiener (2006), and with explicit recourse to Seneca’s philosophical views. Firstly, I argue that Seneca’s Hercules is pictured as a figure characterized by virtus, not by hybris. He thus matches the positive image of the god-like hero of the philosophical schools that interested Seneca (viz. Cynicism and the Stoics). Secondly, I show that Seneca in the tragedy dramatizes the difference between madness caused by false beliefs and pathological madness for which the sufferer is not responsible (cf. epist. 94,17), attributing the former to Juno, and the latter to Hercules. A comparison of Medea, who exemplifies anger in Seneca’s tragedy of the same name, with Juno in the Hercules Furens and an analysis of Hercules’ atrocity against the background of Aristotelian considerations on action against one’s will in EN 3 conclude the article.