Andreas Gottsmann (Hg.)


Römische Historische Mitteilungen 64/2022



ISSN 0080-3790
Print Edition
ISSN 1815-5839
Online Edition
ISBN 978-3-7001-9290-9
Print Edition
ISBN 978-3-7001-9291-6
Online Edition
doi:10.1553/rhm64
Römische Historische Mitteilungen 64 
2022,  418 Seiten, 24x17cm, broschiert, deutsch/italienisch
€  120,–   


Die „Römischen Historischen Mitteilungen“ wurden von Leo Santifaller begründet und erschienen erstmals 1958. Sie werden derzeit von Andreas Gottsmann, Direktor des Österreichischen Historischen Instituts beim Österreichischen Kulturforum in Rom, herausgegeben.
Band 64 (2022) der Römischen Historischen Mitteilungen ist zum überwiegenden Teil dem Andenken an die 2018 verstorbene langjährige Archäologin des Österreichischen Historischen Instituts in Rom, Gunhild Jenewein, und deren Lebenswerk gewidmet. Einem biographischen Abriss folgen u. a. Beiträge zur Erforschung der römischen Caracalla-Thermen und den österreichischen Ausgrabungen in Velia – mit beiden Themen hat sich G. Jenewein jahrzehntelang beschäftigt. Weitere Beiträge sind speziellen Problemen des antiken Baudekors und der Baugeschichte des Kolosseums gewidmet. Aus der Beschäftigung mit Beständen des Archivio Apostolico Vaticano erwuchsen Aufsätze über apostolische Visitatoren sowie die Republik Dubrovnik in der Frühen Neuzeit, ferner über eine Romreise Kaiser Franz I. Quellengesättigt sind auch zwei Studien über Nationalitätenkonflikte und diplomatische Beziehungen im 20. Jahrhundert. Die Kunstgeschichte ist mit einer Analyse der Arbeitsweise Borrominis vertreten.

Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften
Austrian Academy of Sciences Press
A-1011 Wien, Dr. Ignaz Seipel-Platz 2
Tel. +43-1-515 81/DW 3420, Fax +43-1-515 81/DW 3400
https://verlag.oeaw.ac.at, e-mail: verlag@oeaw.ac.at

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Römische Historische Mitteilungen 64/2022



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Römische Historische Mitteilungen 64 
2022,  418 Seiten, 24x17cm, broschiert, deutsch/italienisch
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Sylvia Diebner
PDF Icon  Die Nutzung der Caracallathermen während des Faschismus ()
S.  163 - 197
doi:10.1553/rhm64s163

Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften


doi:10.1553/rhm64s163
Abstract:
The paper analyzes the Opera Season of the Rome Opera House in the Baths of Caracalla as an idea of the 1930s. The idea of using the colossal architectural remains of ancient Rome as a backdrop for presentations with great effect on the audience was launched by the then Governor of Rome, Don Piero Colonna, and was immediately supported by Mussolini. A first experimental season was organized in 1937 in the Tepidarium for 8,000 spectators outside the building with almost unlimited funds. Those evening events attracted such an enthusiastic audience that the following year it was planned to increase the capacity of the stands up to 20,000 spectators. Hence, a theater was built in only three months and with a considerable number of workers in order to provide the masses (of the population) with opera and ballet performances at affordable prices. By spectacularizing the cultural policy, the party secured the consent of the people. The stage and stalls were installed in the Calidarium, while the huge technical apparatus was anchored in the ancient masonry. The big quantities of earth that over the centuries had occupied the underground corridors, which were used in Roman times for bringing in wood to heat the hot rooms of the baths, were removed. Besides, the vaults were stabilized, and the auditorium was built in the garden slightly uphill such as to guarantee a good view and perfect acoustics from every angle. The evening shows left lasting impressions at that time. But in 1939 all the shows were suspended and due to the war, they were discontinued until 1945, when they were resumed in a limited form. For years the shows have been held in front of the baths and no longer inside the complex. As a matter of fact, they are still part of the major events taking place during summer in the Italian capital city.

  2022/12/27 13:15:08
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Die „Römischen Historischen Mitteilungen“ wurden von Leo Santifaller begründet und erschienen erstmals 1958. Sie werden derzeit von Andreas Gottsmann, Direktor des Österreichischen Historischen Instituts beim Österreichischen Kulturforum in Rom, herausgegeben.
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