• CHRISTIAN GASTGEBER - JOHANNES PREISER-KAPELLER - CLAUDIA RAPP - ELISABETH SCHIFFER (Hg.)

Jahrbuch der Österreichischen Byzantinistik 70/2020

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Die Zeitschrift „Jahrbuch der Österreichischen Byzantinistik“ wurde 1951 als „Jahrbuch der Österreichischen Byzantinischen Gesellschaft“ gegründet und erhielt mit Band 18 (1969) ihren heutigen Namen. Trägerinstitutionen sind das Institut für Mittelalterforschung / Abteilung Byzanzforschung und das Institut für Byzantinistik und Neogräzistik der Universität Wien. Das seit 2019 neue Herausgebergremium wird in seiner Tätigkeit von einem wissenschaftlichen Beirat unterstützt, zusammengesetzt aus 15 international führenden Fachkolleg/inn/en. Beiträge werden auf Deutsch, Englisch, Französisch und Italienisch angenommen.

Artikel

Beatrice DASKAS, πτερόν, πτέρυξ, πτερύγιον. A Cultural-Historical Study of a Classical Greek Architectural Term and Derivatives, and their Post-Classical Meaning
Arne EFFENBERGER, Topographica corrigenda. Annakirche am Deuteron – columna virginea – Nikolaoskloster – Doppelkloster der Theotokos Kecharitomene und des Christos Philanthropos
Christophe ERISMANN, John the Grammarian and Photius. A Ninth-Century Byzantine Debate on Depiction, Visual Perception and Verbal Description
Christian GASTGEBER, Byzanz und das Konzil zu Basel und Ferrara. Neue Dokumente der Kaiser- sowie Patriarchatskanzlei und der Umgang mit Latein im Kontakt mit dem Westen
Filip HORÁČEK, The Astronomical Situation and a Hitherto Unregistered Comet in Synesius’ Calvitii encomium 10, 5 / 209, 8–14
Nikoletta KANAVOU, Reflections on the Relationship between the Life and Passion of Saints Galaktion and Episteme and the Ancient Greek Novel
Katharina KASKA, Zur hochmittelalterlichen Überlieferung von Maximus Confessor, Capita de caritate in der Übersetzung des Cerbanus
Ewald KISLINGER, Drei lateinische Lesefrüchte zu res byzantinae
Dirk KRAUSMÜLLER, Assertive Bishops and a Wily Emperor. Nicholas Mouzalon on the Election of Patriarch Nicholas III Grammatikos (1084)
Lev LUKHOVITSKIY – Varvara ZHARKAYA, The Age of Πειθανάγκη. A Note on Remembrance and Reinvention of Ancient Words under the Komnenoi
Caroline MACÉ – Patrick ANDRIST, Understanding the Genesis of a Multi-Layered Byzantine Manuscript. The Illuminated Copy of Elias of Crete’s Commentary on Gregory Nazianzen (Basel, UB, AN I 8)
Filip VAN TRICHT, Who murdered Archbishop William of Rouen (†1217)? The Valley of Philippi under Latin Rule (1204–circa 1224/25)

CLUSTER 1: GEORGE OF PISIDIA

Nicole KRÖLL, Introduction
Alice COSME, “Ποίαν γλώττης οὐκ ἐκίνησεν λύραν;” Poetic Style and Diction in the Bellum Avaricum of George of Pisidia
Anna Maria TARAGNA, Leo Choirosphaktes, Reader of George of Pisidia. Notes on the Language and Style of the So-Called Thousand-Line Theology
Nadine VIERMANN, Merging Supreme Commander and Holy Man. George of Pisidia’s Poetic Response to Heraclius’ Military Campaigns
Mary WHITBY, The Patriarch Sergius and the Theotokos

CLUSTER 2: DISCONTINUITY REVISITED. INTELLECTUAL ACTIVITIES IN SEVENTH- AND EIGHTHCENTURY BYZANTIUM AND ARMENIA

Christophe ERISMANN, Introduction
Benedetta CONTIN, Intertwining Aristotelian Ontology and Logic with Theology. The Early Armenian Non-Chalcedonian Perspective. The Book of Beings and the Questions Addressed to the Heretical Diophysites
Peter COWE, The Inception of Armenian Grammatical Thought out of the Matrix of Hellenic Paideia
Vessela VALIAVITCHARSKA, Rhetorical Education Between the Seventh and the Ninth Century

Besprechungen

Dimitris K. AGORITSAS, Βίος καὶ πολιτεία τῶν ὁσίων Νεκταρίου καὶ Θεοφάνους τῶν Ἀψαράδων κτιτόρων τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Βαρλαάμ. Βίος – διαθηκῷον γράμμα – ἐγκωμιαστικὰ κείμενα (Eirini Afentoulidou-Leitgeb)
Coptica Palatina, Koptische Texte aus der Heidelberger Papyrussammlung (P.Heid.Kopt.), ed. A. BOUD’HORS – A. DELATTRE – G. SCHENKE – T. S. RICHTER – G. SCHMELZ (Stefan Bojowald)
Jean-Claude CHEYNET, Les sceaux byzantins de la collection Yavuz Tatış (Werner Seibt)
Leah DI SEGNI – Yoram TSAFRIR – Judith GREEN, The Onomasticon of Iudaea-Palaestina and Arabia in the Greek and Latin Sources, Vol. II, Part I and II (Basema Harmarneh)
Andrei GANDILA, Cultural Encounters on Byzantium’s Northern Frontier, c. AD 500–700: Coins, Artifacts and History (Johannes Preiser-Kapeller)
Andreas E. GKOUTZIOUKOSTAS, Θεσσαλονίκεια επιγραφικά μελετήματα. Χρονολογικές και ερμηνευτικές προσεγγίσεις βυζαντινών κτητορικών επιγραφών από τα τείχη της πόλης και τη βασιλική του Αγίου Δημητρίου (Andreas Rhoby) 516 Martin HURBANIČ, The Avar Siege of Constantinople in 626. History and Legend (Nikolas Hächler)
Andrija JAKOVLJEVIĆ, Κατάλογος Χειρόγραφων Κωδίκων Βυζαντινής Μουσικής Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κύπρου (Gerda Wolfram)
Emma LOOSLEY LEEMING, Architecture and Asceticism: Cultural Interaction between Syria and Georgia in Late Antiquity (Annegret Plontke-Lüning)
Robert G. OUSTERHOUT, Visualizing Community. Art, Material Culture and Settlement in Byzantine Cappadocia (Neslihan Asutay-Effenberger)

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Jahrbuch der Österreichischen Byzantinistik 70/2020
ISSN 0378-8660
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ISSN 1810-536X
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ISBN 978-3-7001-8893-3
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ISBN 978-3-7001-8922-0
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The Age of Πειθανάγκη. A Note on Remembrance and Reinvention of Ancient Words under the Komnenoi

    Lev Lukhovitskiy, Varvara Zharkaya

Jahrbuch der Österreichischen Byzantinistik 70, pp. 271-288, 2021/05/04

doi: 10.1553/joeb70s271


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doi:10.1553/joeb70s271

Abstract

The article focuses on the historical semantics of the Greek noun πειθανάγκη. It is a postclassical creation with the earliest attestation in Polybius and the earliest conscious usage as an oxymoron in Cicero. In Late Antiquity and Early Byzantium it occurs rarely and means “coercion” or “extortion”—a device used by those in power to force their will under the pretense of giving their victims freedom of choice. This meaning became proverbial and found its way into modern dictionaries. After a long period of dormancy, the word became popular under the Komnenoi, but the shades of meaning changed drastically. Whereas initially the compound derived its meaning from its second part (ἀνάγκη), in the 12th century the stress shifted to the first element (πειθ-) and the idea of a half-hinted-at threat of violence gave place to deception or bewitchment. As a practical device, some writers placed πειθανάγκη within the domain of rhetoric; others, within that of syllogistic reasoning. In the rarest cases πειθανάγκη was associated with the highest philosophy and Platonic truth. It is worth noting that these texts are specimen of Manuel I Komnenos’ imperial propaganda. The survey ends with a discussion of the subversive πειθανάγκη as an essential characteristic of Emperor Andronikos Komnenos in Niketas Choniates’ History.

Keywords: Komnenoi, Persuasion, Philosophy, Rhetoric, Historical Semantics